Indsæt checkbox i Excel

Excel - lagt online: 2012.04.12

Det er kun sjældent jeg har haft behov for denne funktion, men den er til gengæld ganske fix, og det tager ikke lang tid at sætte den op.


Checkboxen bruger jeg blandt andet i forbindelse med en logisk udtryk i form af en IF-sætning.
1- Jeg tilgår ”Filer > Indstillinger”:


2- Under EXCEL-Indstillinger vælger jeg menuen ”Tilpas båndet” og sikre mig at der er sat hak ved ”Udvikler” og klikker ok:


3- Når Excel-indstillinger er lukket vælger jeg fanen Udvikler > Indsæt >Afkrydsningsfelt:


4- Hvis man ønsker indsat en værdi når feltet bliver krydset af, højre klikkes checkbox og vælges ”Formater kontrolelement…”. I dialogvinduet vælges fanen ”Kontrolement”, klik i feltet ”Cellekæde” og peg på det felt en generelt tekst indsættes:


Det endelige resultat:


Excel

Træstruktur i excel

Fortiden bokser jeg lidt med nogle lister, hvor jeg har behov for at kunne klappe dem sammen som i en træstruktur. Efter lidt søgen fandt jeg løsningen i Excel 2010

PowerBI

Top 10 liste

Ofte når jeg arbejder med en liste af en hvis størrelse, så er det interessante top 10, top 5 eller lignende.

Microsft Project

Oprettelse af en 7 dages arbejdsuge

Det er af og til nødvendigt at definere forskellige arbejdsuger i Microsoft Project

Microsft Project

Project Event i MS Project

I forbindelse med forskellige projekter er jeg kommet forbi Project, hvor jeg har behov for at lave en macro der popper op når det åbnes.