Zone-list til excel

ArchiCAD - lagt online: 2009.05.16


I forbindelse med at jeg skulle lave en rumprogram oprettede jeg en masse zoner i min model, men det blev hurtigt lidt uorverskueligt. Nok stod der i byggeprogrammet hvilke rum der skulle være der, men når man sider med en masse farver bliver det hurtigt uoverskueligt. Hvor mange mødelokaler har jeg nu? Hvor stort er gangarealet? Er der toiletter nok? I Archicad kan man super nemt generere en .xls fil som man f.eks. kan åbne i excel.

Dette gøres på følgende måde:
Ude til højre i navigatoren vælges "schedules" og "Elements" for så at vælge en af de nedenstående filer.


Når den åbner vælges "Create new" hvorefter skemaet skal navngives, jeg har kaldt mit for zone. Dernæst vælges "Criteria / Zone"

Hvor "zone" vælges under "value"

I "Fields / Zone" føres de ønskede informationer over i listen til højre. Jeg har valgt at flytte 3 over. Under Measured area kan man se en "SUM" symbol. Det betyder at den lægger dem sammen til sidst i filen.

Til slut klikes "ok" og den vælges i navigator paletten.
I "File" klikkes på "Save as"

Og filen gemmes som en .XLS fil, under filtype. Filen kan nu åbnes i excel.

Excel

Træstruktur i excel

Fortiden bokser jeg lidt med nogle lister, hvor jeg har behov for at kunne klappe dem sammen som i en træstruktur. Efter lidt søgen fandt jeg løsningen i Excel 2010

PowerBI

Top 10 liste

Ofte når jeg arbejder med en liste af en hvis størrelse, så er det interessante top 10, top 5 eller lignende.

Microsft Project

Oprettelse af en 7 dages arbejdsuge

Det er af og til nødvendigt at definere forskellige arbejdsuger i Microsoft Project

Microsft Project

Project Event i MS Project

I forbindelse med forskellige projekter er jeg kommet forbi Project, hvor jeg har behov for at lave en macro der popper op når det åbnes.