Indsæt klokkeslæt i EXCEL 2010

Excel - lagt online: 2014.02.28

I EXCEL kan der nemt indsættes et klokkeslæt eller timestamp uden at man får datoen med også.


Jeg har selv indsat klokken i EXCEL 2010 i forbindelse med løbende print af EXCEL ark som status af en given prisudvikling, således at jeg hurtigt kan se hvilket der er det nyeste også uden at jeg selv skal ind og angive et løbenummer eller lign.

1. Jeg står i feltet jeg ønsker at indsætte klokkeslættet i
2. I formellinjen indtaster jeg følgende: =TEKST(NU(); "tt:mm:ss")
Klokken i EXCEL 2010

Det der reelt sker, er at =TEKST() konvertere en værdi til en tekst, som du som bruger kan formatere og styre visningen på. I eksemplet med indsættelsen af klokken, kalder vi funktionen NU(), og efterfølgende definere, at vi vil have vist den som timer, minutter og sekunder med to decimaler ”tt:mm:ss”.

I EXCEL vil Funktionen NU() vise datoen, men jeg er ikke interesseret i datoen men klokken.


Excel

Træstruktur i excel

Fortiden bokser jeg lidt med nogle lister, hvor jeg har behov for at kunne klappe dem sammen som i en træstruktur. Efter lidt søgen fandt jeg løsningen i Excel 2010

PowerBI

Top 10 liste

Ofte når jeg arbejder med en liste af en hvis størrelse, så er det interessante top 10, top 5 eller lignende.

Microsft Project

Oprettelse af en 7 dages arbejdsuge

Det er af og til nødvendigt at definere forskellige arbejdsuger i Microsoft Project

Microsft Project

Project Event i MS Project

I forbindelse med forskellige projekter er jeg kommet forbi Project, hvor jeg har behov for at lave en macro der popper op når det åbnes.